Overslaan en naar de inhoud gaan

Tips voor optimale werking van de auto-airco

Practisch functioneren Wat vaak over het hoofd wordt gezien, is dat een airconditioning een bestuurder en passagiers gedurende ieder seizoen comfort en veiligheid biedt. Dus niet alleen in de zomer maar ook in winterperioden. Bij een buitentemperatuur die lager ligt dan circa 4 graden Celsius zal de compressor niet functioneren. Dit is een beveiliging om het bevriezen van de verdamper te voorkomen.

Hoe vreemd het ook klinkt, de betrouwbaarheid van de installatie vaart wel bij een regelmatig gebruik. De afdichtingen in het systeem blijven dan namelijk soepel en gesmeerd en kunnen zodoende hun afdichtende taak optimaal vervullen. Staat de airconditioning op non actief, dan bestaat het risico dat de afdichtingen uitdrogen en gaan lekken. Het gesloten airco-systeem verliest dan koelmiddel doordat het systeem onder druk staat en geeft er de brui aan. Een airconditioning creëert de basiscondities voor geconcentreerd rijden zonder stress, door te zorgen voor behaaglijkheid en gezonde klimatologische omstandigheden in elk jaargetijde. Autorijden in prettige omstandigheden zorgt ervoor dat de automobilist het zeer belangrijke concentratievermogen niet verliest waardoor ook het reactievermogen op peil blijft." Beste temperatuur In het steeds drukker wordende verkeer is dit zeker van belang. Daarnaast nemen doorgaans de irritaties toe wanneer iemand zich bevindt in een onbehaaglijke ruimte.

De juiste temperatuur in de auto varieert natuurlijk van persoon tot persoon. Aangetoond is dat het beste is dat de temperatuur niet lager is dan circa 20 en niet hoger dan 26 graden Celsius. De relatieve luchtvochtigheid kan het best tussen 35 en 65 procent liggen. De luchtbeweging in het voertuig moet zo laag mogelijk gehouden worden, omdat aanhoudende tocht al snel chronische stijve spieren veroorzaakt. Vieze sokken-lucht 'Airco's stinken' is een kreet die wel eens boven water komt. Hoe komt dat eigenlijk en wat kunnen we er tegen doen? "Indien men maximaal van de airco installatie wil profiteren, is het zaak het instructieboekje eens aandachtig door te lezen. Als u die tips goed opvolgt zult u vanzelf merken dat de airco meer voordelen heeft dan u voor mogelijk had gehouden.

Een veel gehoorde klacht  van aircorijders is de muffe lucht die de installatie verspreidt. Dit manco heeft alles te maken met de bouw en werking van de installatie en is niet automerkgebonden. Het kwaad geschiedt op de verdamper, waar het koel, vochtig en donker is en zodoende een prima verblijfplaats is voor bacteriën en schimmels. Deze ongenode gasten verspreiden die 'vieze sokken-lucht'.

Door een bijzonder uitgekiend aircogebruik kunt u dit probleem ondervangen. Indien  u ervoor zorgt dat u de auto met een droge verdamper wegzet zal de bacteriëngroei behoorlijk geremd worden. U moet dan de airconditioning vlak voor het parkeren ( zo'n 10 minuten) uitschakelen zodat de verdamper met rijwind droogt. Jaarlijks onderhoud Daarnaast is een vrije afvoer van het condensatievocht op de verdamper een 'must'. Laat uw garagebedrijf hier tijdens een onderhoudsbeurt eens naar kijken en houdt zelf de afvoerkanalen schoon. Hierbij hoort uiteraard een schoon interieurfilter. Deze moet tijdens het reguliere onderhoud regelmatig worden vervangen. Voor een curatieve oplossing moet u naar de garage. De monteur droogt en schoont dan de verdamper en spuit deze vervolgens in met een oplossing dat micro-organismen doodt en voorkomt. Dergelijke middelen zijn overigens een jaar effectief waarna de behandeling bij klachten opnieuw weer uitgevoerd dient te worden. Vanzelfsprekend heeft Elgeba een heleboel tips voor ons die een autoairco hebben die wij u niet willen onthouden.

Tip 1 - Instappen. Stel de auto heeft gedurende een aantal uren in de brandende zon gestaan en u wilt die overdadige warmte zo snel mogelijk kwijt. Om dat te bereiken, opent u de ramen en zet de aanjager aan. Zet de airco aan en de temperatuurinstelling staat op koud. De lucht betrekt u - afhankelijk van de vochtigheid - van buiten of u gebruikt gerecirculeerde lucht waardoor het sneller aangenaam wordt in het compartiment. De ventilatieroosters staan op de persoon gericht. Zodra extreme warmte uit het voertuig is sluit u de ramen en/of het kanteldak.

Tip 2 - Rijden. Tijdens het rijden zult u meestal merken dat de installatie een overcapaciteit heeft. Wordt het in de auto te koud, dan verhoogt u de temperatuur door de verwarming bij te schakelen. De airco blijft aan, zodat de verwarmde lucht droog is en vrij is van verontreinigingen. Een behaaglijke temperatuur is 20-23 graden Celsius. Stel de luchtverdeling naar eigen behoefte in. Laat altijd verse lucht binnen wanneer u de recirculatiestand aan laat staan, anders kunt u naar verloop van tijd loom worden door zuurstoftekort!

Tip 3 - Ontwasemen. Tijdens het vroege voorjaar en de herfst is het vaak vochtig in de auto. De airco komt dan optimaal tot zijn recht, omdat die het interieur ontdoet van vocht. Schakel de airco in en zet de verwarming hoog. De lucht laat u via de roosters naar de ramen stromen. Zodra de ramen vrij zijn van vocht, kunt u de lucht ook naar de voeten laten stromen en de verwarming desgewenst temperen. De ruiten zullen niet meer beslaan omdat de luchtvochtigheid voldoende gedaald is. Het ontwasemings-effect neemt af indien u gerecirculeerde lucht gebruik. Haal dus alleen buitenlucht naar binnen. Een kantekening is hier op zijn plaats. Indien de luchtvochtigheid van de buitenlucht hoger is dan die van de binnenlucht, dan kiest u wèl voor recirculeren.

Tip 4 - Rijden in de winter In de winter is de temperatuur van de buitenlucht vaak zo laag dat u geen behoefte hebt aan koeling. Schakel dan de installatie uit en regel met de verwarming de gewenste temperatuur. Het brandstofverbruik zal dan iets slinken. Vergeet echter niet om de installatie minimaal eenmaal in de week te activeren. Mochten de ruiten beslaan, dan kunt u de airco weer inschakelen. Overigens zoals eerder genoemd functioneert de airco niet bij buitentemperaturen lager dan circa 4 graden Celsius.